Wielu właścicieli przyczep zaczyna od modelu podstawowego, z jedną parą burt i ewentualną plandeką. I to ma sens – na start wystarczy. Jednak wraz z rosnącymi potrzebami transportowymi okazuje się, że to, co miało być prostym środkiem przewozu, mogłoby działać o wiele wydajniej. Właśnie dlatego coraz więcej użytkowników decyduje się na montaż dodatkoej burty do przyczepki. I nie bez powodu.
Dodatkowe burty – więcej niż tylko podwyższenie
Większość osób kojarzy burty do przyczepki jedynie jako sposób na zwiększenie objętości przestrzeni załadunkowej. Tymczasem oferują one coś ponadto – większą funkcjonalność, lepsze zabezpieczenie przewożonego towaru czy możliwość przystosowania przyczepki do zróżnicowanych zadań. Oznacza to łatwiejsze układanie ładunku piętrowo, używanie pasów mocujących bez ryzyka uszkodzenia, a także transport rzeczy mniej oczywistych, np. pojemników, beczek, materiałów dłużycowych.
Co więcej, burty ograniczają boczne przemieszczanie ładunków podczas jazdy. A to zwiększa bezpieczeństwo – Twoje oraz innych uczestników ruchu.
Burty do przyczepki – dostosowanie do sezonowych zadań
Nie każdy przewozi codziennie gruz, piach albo palety. Przyczepka staje się często narzędziem nie podstawowym, ale sezonowym. Raz ładujesz do niej meble, innym razem liście z ogrodu, a kiedy indziej zabierasz ją na „wycieczkę” do marketu budowlanego.
I właśnie w tym kontekście burty „robią robotę”. Zwłaszcza że możesz dostosować ich typ do różnego rodzaju zadań.
Np. zamontowanie burt siatkowych (ażurowych) pozwoli Ci bezpiecznie i efektywnie przewozić odpady ogrodowe – gałęzie, liście itp. – bez konieczności zabezpieczania wszystkiego siatką lub folią. Burty pełne sprawdzą się przy transporcie materiałów budowlanych, sypkich, opału, kostki brukowej itd. Montaż burty do przyczepki to zatem nie koszt, ale adaptacja do zmiennego stylu użytkowania bez konieczności inwestowania w nowy produkt.
Łatwy montaż, realna wartość
Większość dostępnych na rynku burt to rozwiązania modułowe. Montuje się je bez konieczności przerabiania konstrukcji przyczepy. Często wystarczy kilka minut, klucz i odrobina samozaparcia, by przekształcić zwykłą przyczepkę w bardziej „profesjonalne” narzędzie transportowe.
Co więcej, burty do przyczepki dodają wartości całemu zestawowi. Przyczepka z dodatkowymi burtami zyskuje w oczach potencjalnych kupujących (jeśli planujesz sprzedaż w przyszłości), ale też staje się bardziej wszechstronna i łatwiejsza do wypożyczenia – np. w ramach małej działalności gospodarczej.
Dobór dobrej burty do przyczepki – czym się kierować?
Po czym poznać dobrej jakości burty do przyczepki (określane jako burty BIS lub nadstawki do burt)? Zwróć uwagę na trzy główne cechy – materiał wykonania, zabezpieczenie oraz renoma producenta. Oczywiście nie bez znaczenia jest też kompatybilność z Twoją przyczepką, dlatego najlepiej zadbać o komplementarność, tzn. kupować burtę do przyczepki pochodzącą od jednego producenta.
Dobrej jakości burta wykonana jest najczęściej z blachy walcowanej na zimno i zabezpieczonej przed korozją poprzez ocynkowanie. Komplet pełnych nadstawek najczęściej podnosi wysokość burt o 40 cm. Kupując burtę, zwróć uwagę na jakość poszczególnych elementów, dopasowanie długości, otworów montażowych itp. Jeśli masz taką sposobność, możesz np. przejechać się z przyczepką bezpośrednio do sklepu producenta, przymierzyć burtę i skonsultować decyzję z ekspertem.