News

Nie uwierzysz jak często dzieci z zespołem Aspergera nie radzą sobie w szkole

Autor Lila Krajewska
Lila Krajewska27.04.20244 min.
Nie uwierzysz jak często dzieci z zespołem Aspergera nie radzą sobie w szkole

Umiesz sobie wyobrazić, jak to jest być nastolatkiem z autyzmem, który każdego dnia musi stawić czoła gwarnemu i zatłoczonemu środowisku szkolnemu? Dla 14-letniej Erin z Oldham takie doświadczenie było nie lada wyzwaniem. Jej zmagania z hałasem i tłumem w szkole znacznie się pogorszyły po pandemii COVID-19. Podobnych przypadków jest coraz więcej, a placówki oświatowe mają ogromne trudności z zapewnieniem odpowiedniego wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami.

Uczeń walczy z tłumem i hałasem w szkole

Wyobraź sobie nastolatkę, która codziennie zmagała się z dokuczliwymi objawami autyzmu w zatłoczonej i hałaśliwej szkole. To właśnie przeżywała 14-letnia Erin z Oldham. Hałas i tłum w jej nowej placówce oświatowej sprawiały, że czuła się przytłoczona i niezdolna do normalnego funkcjonowania. Nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe i lęk przed zatłoczonymi miejscami uniemożliwiały jej regularne uczęszczanie do szkoły.

Zanim wybuchła pandemia COVID-19, Erin nie miała większych problemów z radzeniem sobie w środowisku szkolnym. Jednak po ponownym otwarciu placówek jej przytłoczenie bodźcami w szkole nasiliło się, co doprowadziło do poważnych kłopotów z nauką i zachowaniem. Nastolatka często opuszczała lekcje, by uwolnić się od nieprzyjemnych dźwięków i tłumów na korytarzach.

Sytuacja Erin nie jest odosobniona - wielu uczniów ze spektrum autyzmu nie radzi sobie w wielkomiejskim zgiełku i gwarze szkolnych murów. Ich przeciążenie bodźcami utrudnia im skupienie się na nauce i doprowadza do zachowań rozpraszających. Placówki edukacyjne stoją przed ogromnym wyzwaniem zapewnienia im odpowiedniego wsparcia.

  • Hałas może wywoływać u osób z autyzmem fizyczny dyskomfort lub strach
  • Tłumy i zatłoczone przestrzenie są źródłem lęku i przytłoczenia dla wielu uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe i wzrokowe utrudnia skupienie się w hałaśliwych i zatłoczonych klasach

Wzrastająca liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami

Pandemia COVID-19 miała poważne konsekwencje dla młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W samej szkole Erin, Newman Roman Catholic College w Oldham, liczba uczniów z indywidualnymi programami nauczania (EHCP) wzrosła z 16 do 53. Dodatkowo 176 podopiecznych wymaga specjalnego wsparcia, mimo że nie kwalifikują się na EHCP.

Skala tego problemu jest ogólnokrajowa. W 2019 roku w Anglii wydano 353 995 indywidualnych programów nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami. Po pandemii, w 2023 roku, liczba ta wzrosła do 517 000. Ponadto obecnie aż 1 183 384 uczniów ma specjalne wymogi edukacyjne, jednak bez formalnego programu EHCP.

Rosnąca liczba dzieci i młodzieży ze zdiagnozowanymi zaburzeniami rozwojowymi i specjalnymi potrzebami to ogromne wyzwanie dla systemu edukacji. Placówki często nie są wystarczająco przygotowane do radzenia sobie z taką skalą zapotrzebowania na specjalistyczne wsparcie.

Czytaj więcej: Szkola Skipton Ermysted's gotowa przerwać 500-letnią zasadę tylko dla chłopców

Szkoła próbuje radzić sobie z sytuacją po pandemii

Zdjęcie Nie uwierzysz jak często dzieci z zespołem Aspergera nie radzą sobie w szkole

W szkole Erin podjęto szereg kroków, by ułatwić naukę uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stworzono "bezpieczną przestrzeń" zwaną The Link, gdzie mogą spędzać przerwy z dala od tłumów i hałasu. Wprowadzono również system przepustek, dzięki którym osoby z autyzmem mogą na chwilę opuścić szkołę, gdy poczują się przytłoczone bodźcami.

Uczniowie ze spektrum autyzmu uczęszczają na mniejsze zajęcia w grupach terapeutycznych i mają dostęp do pomocy psychologicznej z CAMHS (Dzieci i Młodzież z Problemami Zdrowia Psychicznego). Dyrekcja przyznaje jednak, że obecne zasoby i infrastruktura są niewystarczające, by sprostać skali potrzeb uczniów po pandemii.

Doświadczenia z COVID-19 pokazały, jak ważne jest stworzenie lepszego systemu wsparcia dla młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jednak ta okazja została zaprzepaszczona - placówki wciąż funkcjonują w oparciu o przestarzałe rozwiązania, które nie odpowiadają aktualnym wyzwaniom.

  • Szkoły tworzą "bezpieczne przestrzenie" dla uczniów z autyzmem, gdzie mogą uniknąć hałasu i tłumów
  • Wprowadzane są specjalne przepustki pozwalające czasowo opuścić szkołę w razie przytłoczenia bodźcami
  • Wsparcie psychologiczne i terapeutyczne ma pomóc młodzieży ze spektrum autyzmu w radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Maple Wyrażenia algebraiczne - Podstawy i zastosowania
  2. Uczniowie w szkołach Raac obawiają się o swoje oceny
  3. Pomoc dla rodzin w Bedford - świąteczne paczki żywnościowe
  4. Tajemnicze odkrycie w Biłgoraju zszokowało archeologów
  5. Blat z konglomeratu do łazienki - sprawdź jak wybrać blat idealny na wyposażenie Twojej łazienki
Autor Lila Krajewska
Lila Krajewska

Hej, jestem Lila i moja miłość do nauki jest jak iskra, która pali się we mnie każdego dnia. Na tym blogu o edukacji i nauce zapraszam Cię do wspólnej podróży przez świat wiedzy. Dzielę się ciekawymi artykułami, które pomogą Ci zrozumieć skomplikowane tematy w prosty sposób. Bez względu na to, czy interesuje Cię astronomia, biologia czy historia sztuki, znajdziesz tu treści dopasowane do Twoich zainteresowań. Razem będziemy się rozwijać i poznawać tajniki naukowego świata.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły