Branża rozrywkowa ewoluuje w niesamowitym tempie. W każdym kolejnym roku krajobraz rozrywkowy odnotowuje liczne zmiany i innowacje, które są napędzane przez rozwój technologiczny, zmieniające się zachowania i preferencje konsumentów i pojawianie się nowych, kreatywnych podejść, że coś można zrobić lepiej i szybciej niż dotychczas.
Nie inaczej będzie w 2025 roku, bo już teraz na horyzoncie widać kilka ciekawych trendów, które przeniosą obszar rozrywki na jeszcze wyższy poziom. Przyjrzyjmy się bliżej kilku najważniejszym trendów, które będą niewątpliwie definiować i kształtować branżę rozrywkową w 2025 roku.
Tworzenie treści za pomocą sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja cały czas na nowo definiuje aspekt tworzenia treści. Narzędzia AI są coraz częściej wykorzystywane do przeróżnych zadań, takich jak przygotowywanie treści w branży iGaming, gdzie sztuczna inteligencja pomaga tworzyć atrakcyjne treści promocyjne. Podpowiada także operatorom, jakie bonusy oferować – na przykład w bruce bet kod promocyjny i oferta za nim się kryjąca jest wynikiem analizy algorytmów AI pod kątem tego, czego oczekują współcześni graczy. Sztuczna inteligencja jest też powszechnie wykorzystywana to bardziej zaawansowanych zadań w zakresie tworzenia treści, takich jak pisanie scenariuszy, edycja wideo i tworzenie efektów specjalnych.
Wszystko to obniża koszty produkcji, bo eliminowany jest czynnik ludzki, a także przyspiesza operacje, co sprawia, że firmy z branży rozrywkowej mogą „wepchnąć” więcej działań do swojego harmonogramu. Ponadto zaawansowane algorytmy AI pomagają twórcom analizować aktualnie preferencje odbiorców, dzięki czemu ci mogą oferować klientom niezwykle dostosowane treści. Jednym z najważniejszych osiągnięć w zakresie tworzenia treści przez sztuczną inteligencję jest wykorzystywanie generatywnej AI do tworzenia wirtualnych aktorów lub odmładzania prawdziwych aktorów, tak aby pasowali do danej roli. Budzi to co prawda debaty etyczne, ale niewątpliwie jest to niezwykle ekscytujący trend, który otwiera mnóstwo nowych możliwości dla filmowców.
Rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości
Zarówno rzeczywistość wirtualna (VR), jak i rzeczywistość rozszerzona (AR), już jakiś czas temu wkroczyły do głównego nurtu, jeśli chodzi o rozrywkę. Szczególnie w kontekście gier, gdzie gogle VR i gry VR są coraz bardziej zaawansowane. Najdobitniej pokazuje to potencjał najnowszych gogli Meta Quest 3, gdzie immersja stoi po prostu na niesamowitym poziomie, a gracze mają do dyspozycji szeroki zakres gier, od gier sportowych, przez symulatory, aż po strzelanki. Do jednych z najlepszych dziś gier VR należą:
- Asgard’s Wrath 2,
- Beat Saber,
- Red Matter 2,
- The Walking Dead: Saints and Sinners,
- Ghosts of Tabor.
Coraz popularniejsze są też koncerty VR, podczas których uczestnicy mogą doświadczyć występów gwiazd bezpośrednio w swoim domu, na przykład w salonie. Równie popularne stają się pokazy z wykorzystaniem AR, które tworzą hybrydowe doświadczenia, bo oferują cyfrową nakładkę na realny świat. Oba te rozwiązania są niewątpliwie rewolucyjne w zakresie rozrywki, bo pozwalają doświadczać różnych rzeczy na własnej skórze, przekształcając biernych widzów w aktywnych uczestników.
Dywersyfikacja platform streamingowych
Istotnym trendem w roku 2025 w branży rozrywkowej będzie rosnąca dywersyfikacja usług platform streamingowych. Firmy takie jak Netflix czy Disney+ starają się sprostać wymaganiom odbiorców, jeśli chodzi o różnorodność treści i przystępność cenową. To sprawia, że usługi streamingowe wprowadzają nowe modele cenowe, w tym między innymi tańszą subskrypcję z reklamami i treści PPV (pay-per-view).
Ponadto, aby nieco zniwelować „zdenerwowanie” klientów subskrypcjami i tym, że ich ceny notorycznie rosną, usługi streamingowe zaczynają dywersyfikować swoją ofertę, wprowadzając nowe treści. Jednym z najlepszych przykładów są interaktywne filmy, które pojawiły się na przykład na Netflixie, które oferują doświadczenia rodem z gier, gdzie użytkownik jest niejako odpowiedzialny za to, jak potoczy i zakończy się fabuła, podejmując kluczowe decyzje. Platformy coraz częściej oferują też transmisje na żywo z różnych wydarzeń – na przykład Netflix transmitował walkę Mike’a Tysona z Jake’iem Paulem. To pokazuje, że branża streamingowa pójdzie właśnie w tę stronę: stronę interaktywnych filmów i transmisji live.
Rosnące znaczenie metawersum
Metawersum od dłuższego czasu rewolucjonizuje sposób, w jaki współcześni odbiorcy doświadczają rozrywki. Wirtualne przestrzenie, które oferuje metawersum, służą dziś do wielu różnych aktywności, w tym do:
- grania w gry,
- oglądania koncertów,
- oglądania premier filmowych,
- spotkań biznesowych,
- handlu elektronicznego,
- wsparcia psychologicznego.
W roku 2025 trend na metwersum będzie jeszcze większy, bo wirtualny świat metawersum nie jest już niszą, tylko stał się ważnym elementem świata rozrywki. Wielkie marki i topowe gwiazdy tworzą swoje cyfrowe awatary, aby móc wchodzić w interakcje z fanami i organizować wydarzenia. Mogą nawet sprzedawać wirtualne przedmioty, bo metawersum jest katalizatorem w zakresie możliwości merchandisingowych, gdzie przedmioty kolekcjonerskie i NFT są już dziś dla niektórych głównym źródłem dochodu.
Globalizacja narracji
Kolejny trend na rok 2025 to coraz większa globalizacja narracji treści. Świat domaga się od branży rozrywkowej jeszcze bardziej zróżnicowanych i autentycznych narracji, co sprawia, że już teraz widać wzrost, jeśli chodzi o treści w języku innym niż angielski. Spowodowane jest to między innymi tym, że kraje takie jak Korea Południowa, Indie i Nigeria coraz prężniej rozwijają się w globalnym ekosystemie rozrywkowym. Na szczęście dzięki sztucznej inteligencji tworzenie napisów i dubbingu jest o wiele szybsze, tańsze i prostsze.